donderdag 28 februari 2013

Schoonheidsdieet

Wat kan je beter vermijden?

- Suiker. Suiker veroorzaakt ontstekingen in je cellen, beschadigt het collageen en zorgt voor de aanmaak van vrije radicalen die huidbeschadiging veroorzaken.



- Koffie en andere cafeïnehoudende dranken. Het verwart je metabolisme, maakt afvallen moeilijker en draagt bij aan veroudering.

- Slecht vet. Vermijd alle verzadigde vetten (zoals vetranden van vlees), hydrogeen of getransformeerd vet (als olie is veranderd in vast vet door de toevoeging van hydrogene atomen aan onverzadigde vetzuren; je vindt ze in het meeste behandelde voedsel en in veel margarines) omdat ze je niet alleen dik maken, maar ook veranderingen op cellulair niveau veroorzaken.

- Additieven. Chemicaliën zijn gewoonweg afschuwelijk slecht voor je huid en hormonen, dus mijd alle kunstmatige zoetstoffen, conserveringsmiddelen, smaakmakers,...Vermijd zeker de inname van aspartaam.

- Frisdranken. Tot aan de rand toe vol met suiker en/of kunstmatige zoetstoffen, smaakmakers en andere additieven. Vele bevatten ook cafeïne.

- Gerookt vlees, gebarbecued voedsel. Dit zit vol met hormonen en chemicaliën, heeft een hoog cholesterolgehalte en is zeer dikmakend. Gebarbecued en verbrand eten verhoogt ook je risico op kanker. Jammer genoeg geldt dit ook voor bacon, salami, saucijsjes, parmaham.

- Overvloedige zuivel. Boter, melk, kaas. Een bepaalde hoeveelheid zuivel is prima en is een bron van calcium en magnesium. Zuivel is echter dikmakend, slijmbevorderend en kan verstoppingen in de huid en organen veroorzaken.

- Geraffineerde koolhydraten. Wit brood, witte pasta, witte rijst. Voornamelijk lege calorieën en vaak volgepropt met additieven. Ze hebben hetzelfde effect op het lichaam als suiker.

- Geraffineerd/ bewerkt zout. Zout is enorm slecht voor je bloeddruk en zorgt ervoor dat je vocht vasthoudt, dus kan het wallen onder je ogen en in het algemeen een opgeblazen huid veroorzaken. Een beetje natuurlijk zeezout is prima.

- Bewerkt of te veel vruchtensap. Vruchtensap kan ongelofelijk dikmakend zijn, veroorzaakt energiepieken en bevat meestal geen van de belangrijke voedingsstoffen die je denkt binnen te krijgen. Het is veel beter fruit te eten.

2 opmerkingen: