maandag 29 april 2013

Stoofvlees met rode wijn

Een foto vergeten te maken, maar lekker was het wel!

Nodig voor 4 personen:
750 gram stoofvlees
100 gram spekblokjes
2 uien
1 grote wortel
4 eetlepels olie
zout en peper
halve liter beaujolais of jonge bourgogne
1/4 liter vleesbouillon, van een tablet
1 laurierblaadje
1/2 theelepel tijm
250 gram champignons
25 gram zachte boter
25 gram bloem


Pel de uien en snijd ze in dunne, halve ringen.
Schrap de wortel en snijd in stukjes


Verhit de olie en laat de stukjes vlees op een hoog vuur rondom dichtschroeien.
Schep het vlees met een schuimspaan uit de pan en bestrooi het met zout en peper.
Bak in dezelfde pan de spekblokjes rondom bruin.

Voeg de ui en wortel toe en fruit deze op een matig vuur lichtbruin.

Schenk de wijn en de bouillon erbij, voeg het laurierblaadje en de tijm toe en breng het geheel aan de kook.
Doe het vlees weer in de pan en laat het op een heel laag vuur, met het deksel op de pan zachtjes gaar sudderen. (2-3 uur) Roer er regelmatig eens in.

Maak intussen de champignons schoon en snijd ze in vieren. Laat ze de laatste 30 minuten zachtjes mee sudderen.

Maak de beurre maniƩ: prak de zachte boter en de bloem in een kommetje door elkaar met een vork, tot de bloem volledig door de boter is opgenomen.

Afwerking: Roer de beurre maniƩ vlokje voor vlokje door je stoofvlees. Blijf roeren tot de saus gebonden is.

Verwijder het laurierblaadje, en eet smakelijk!

4 opmerkingen:

  1. Klinkt heerlijk als ik het zo lees! Zet hem bij mijn recepten die ik nog ga maken!
    Een fijne kroningsdag morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker een keer proberen! En die kroningsdag, ik ben een Belgje, dus heb het niet echt gevolgd. Alleen op tv heb ik er wel wat van gezien.

      Verwijderen
  2. mmmmmm, lekker! oudste zoon is ook dol op stoofvlees, maar nu hij niet meer thuis woont maak ik het nog zelden. de andere huisgenoten kan ik er niet zo mee plezieren.
    liefs, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vriend is er ook niet gek van. Maar af en toe moet hij water bij de wijn doen. :-) Ieder om beurt natuurlijk.

      Verwijderen