woensdag 7 augustus 2013

Citroentaart met meringue



Nodig:
1 vel kruimeldeeg
2,5 dl water
1,25 dl citroensap
125 g suiker
45 g maïzena
2 el bloem
2 eierdooiers
30 g boter
geraspte schil van 1 citroen
 
voor de meringue:
3 eiwitten
125 g suiker
1 tl witte wijnazijn of citroensap
 

Verwarm de oven voor op 200°C. Beleg een losse taartvorm van 23 cm met het kruimeldeeg. Snij de randen bij en vul de vorm met een prop aluminiumfolie. Bak het deeg 10 minuten blind. Verwijder de folie en bak nog 5 minuten tot het deeg goudbruin is.
 
Meng het water, citroensap, de suiker, maïzena en bloem in een pan. Breng al roerend aan de kook tot het mengsel begint te binden. Laat 3 minuten zacht doorkoken. Klop de eierdooiers, boter en citroenschil door het mengsel in de pan en laat kort afkoelen. Giet in de vorm en zet koel weg tot de vulling is opgesteven.
 
Maak de meringue door de eiwitten in een vetvrije kom op te kloppen tot zachte pieken. Voeg dan geleidelijk de suiker toe tot die helemaal is opgelost en de meringue dik, stijf en glanzend is. Roer er het citroensap of de azijn doorheen. Lepel of spuit de meringue over de opgesteven vulling en maak hierbij mooie pieken.
Zet nog 5 tot 10 minuten in de oven tot de meringue licht gebruind is.
 
 

2 opmerkingen:

  1. Dat recept spreekt me erg aan! Ik ga het eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er lekker uit, ik heb pas nog iets vergelijkbaars gezien maar dan met limoen. Dat zou ik hier natuurlijk ook voor kunnen gebruiken natuurlijk, lijkt me heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen