zaterdag 31 augustus 2013

Gegratineerd witloof

Mmmm, heerlijk vind ik dit. Ik maak het meestal als N. werken is ofzo, hij lust het niet. Niet erg, dan is er meer voor mij!


Nodig voor 6 chicons:
6 stuks witloof
6 sneden gekookte hesp
40 g bloem
40 g boter
1/2 liter melk
70 g gemalen gruyère
1 snuifje muskaatnoot
peper en zout
 
Was het witloof en haal beschadigde bladeren weg. Kook de stronkjes gaar. Ik prik af en toe eens om te voelen.
Laat het witloof uitlekken op een stuk keukenpapier.
Wikkel rond elk stronkje een snede hesp en leg ze in een gratineerschotel.
Laat de boter smelten en voeg er de bloem bij. Goed roeren. Voeg beetje bij beetje de melk toe en laat ongeveer 10 minuten op een zacht vuurtje koken, tot de bechamelsaus dik genoeg is.
Kruid met peper, zout en muskaatnoot.
Overgiet het witloof met de bechamelsaus. Strooi er de gruyère over.
Gratineer de schotel 5 minuten onder de grill.
 

Ik at er lekkere puree bij.
 

1 opmerking:

  1. Mmmmmmmm Eén van mijn lievelingsgerechten ... Njammie !!!!

    BeantwoordenVerwijderen