dinsdag 26 januari 2016

Frangipane


Nico zijn favoriete taart. En normaal ben ik er niet echt gek op, maar deze vond ik heerlijk!

- pak kruimeldeeg

- 1 losgeklopt ei
- 125g zachte boter
- 125g kristalsuiker
- 2 eieren
- 125g amandelpoeder
- 40g bloem
- 100g abrikozenconfituur
- 4 eetlepels poedersuiker
- 1 koffielepel water


Bekleed een ingevette taartvorm met het deeg. Snijd het overtollige deeg er wat af. Kan je opzij houden voor wat leuke afwerking nadien als je wilt. Smaakt even lekker zonder, ziet er wel leuker uit :-)

Strijk de randen in met het opgeklopte ei.

Verwarm de oven voor op 175°C.

Meng de boter met de suiker tot een romige massa.

Voeg de eieren toe en roer glad. Zeef het amandelpoeder en de bloem boven de deegkom en meng tot een homogeen beslag. (eerlijk, ik zeef zelden, oeps...)

Zet de deegbodem 3 minuten in de oven. Haal eruit en verdeel er de confituur over. Doe het beslag erbovenop.

Nu kan je een mooi patroontje maken met het overgebleven deeg, maar ik deed het dus niet.

Bak gedurende ongeveer 35 minuten, check even met een prikker.

Laat de taart volledig afkoelen.

Maak het glazuur met de poedersuiker en een beetje water. Versier er de taart mee. Laat even opstijven, en val aan!





1 opmerking:

  1. Zo'n taart bak ik ook af en toe! Iedereen vindt die lekker!

    BeantwoordenVerwijderen