vrijdag 15 januari 2016

Pizzaaaa

Ten huize Lotes altijd een toppertje, pizza.
 
 

Hoe je het deeg maakt heb ik gevonden bij Jeroen Meeus, dus ik doe efkes van copy paste.

  • 150 g roggebloem
  • 500 g patisseriebloem
  • 4 eetlepels gedroogde gist (in zakjes)
  • 375 ml lauw water
  • 2 eetlepels melk
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 eetlepel zout


  • Neem de mengpot van de keukenmachine erbij.
     
  • Doe de roggebloem, de gewone patisseriebloem, de gedrooge gist en het lauwe water in de mengkom. Laat de machine alle ingrediënten mengen tot een egaal deeg. Reken tot 15 minuten kneden op een lage snelheid.
     
  • Voeg de melk en de olijfolie toe wanneer je ongeveer halfweg bent met het mengen.
     
  • Strooi ten slotte het zout in het deeg en laat alles nog zo’n 10 minuten kneden in de machine.
     
  • Wrijf intussen een grote kom in met wat olijfolie.
     
  • Kneed het pizzadeeg tot een dikke bol en leg het in de kom.
     
  • Leg een vochtige keukendoek over de kom en laat de bol pizzadeeg ongeveer 2 uur rijzen op kamertemperatuur. Let erop dat het deeg niet in de tocht staat.


  • Rol het deeg tot op gewenste dikte en vorm.

    Dan kan je gaan beleggen naar keuze. Wij gebruikten passata als basis, daarop courgette en aan ene kant gehakt en lekker veel kaas!!
    10-15 minuutjes in een oven van 250°C, en smullen maar!

     

     

    

    1 opmerking:

    1. Ik maak het mij gemakkelijker: een eenvoudige pizzabodem en dan overvloedig beleggen met alles wat ik lekker vind!!

      BeantwoordenVerwijderen