donderdag 4 februari 2016

Wat zeg je niet tegen een prematuurmama

Mijn jongste dochtertje is prematuur geboren. Het leek me wel leuk om enkele dingen op te noemen die je beter niet zegt tegen een prematuurmama :-)

Let wel, neem het met een korreltje zout. Ik besef heel goed dat de meeste mensen dingen zeggen om goed te doen, of omdat ze eigenlijk niet goed weten wat zeggen.

- Gefeliciteerd. Geniet ervan!
Euh nee, helaas, genieten was er de eerste weken niet bij. Vooral hopen dat ze het zou halen. Lore is geboren met zware darmproblemen, en daar had ze meer last van dan van het te vroeg geboren zijn. Eventjes heeft de dokter zelfs gezegd dat ze echt snel een oplossing moesten vinden, want anders zou het slecht aflopen.
Je ziet, genieten was er niet echt bij.
Later, toen ze wat beter werd wel hoor. Genieten als je kon kangoeroe├źn. Maar haar achterlaten heb ik nooit aan kunnen wennen.


-
Heerlijk, jij kan tenminste uitslapen 's nachts!

Nee, echt niet. Lore kon zelf niet drinken, kreeg alles via de sonde. Dus geen live borstvoeding voor ons, maar enkel afkolven. Elke 3 uur, ja ook 's nachts. Alleen, zonder baby.
Plus, denk je dat je lekker slaapt als je pasgeboren baby in een couveuse op 55 km afstand van jezelf ligt? Het liefst wil je altijd daar zijn, dag en nacht. Maar dat kan niet, want je kan daar niet blijven slapen. En we hadden nog een dochter waar we voor moesten zorgen. Maar je lichaam is wel thuis, maar met je gedachten zit je daar. Slapen deden we niet veel.


- Moet makkelijk zijn, bevallen van zo'n klein kindje. Makkelijker dan mijne van meer dan 3 kg.
Echt serieus, heeft iemand tegen me gezegd achteraf. Viel mijn mond van open.
Geef mij veel liever mijn bevalling van Tess, die ook 3,480 woog. Helaas waren er toen ook complicaties, maar toch.
Lore is uiteindelijk geboren met een spoedkeizersnede. Haar hartslag ging veel te fel achteruit, er moest dringend ingegrepen worden.
En denk je dat het leuk is, bevallen van een baby die je niet mag zien. Die ze direct meenemen om te stabiliseren. Waarvan je niet weet of alles goed is, of ze het zelfs maar haalt. Nee, echt, die mij die baby van over de 3 kg maar.


- Ik heb niets laten horen, want stel dat het slecht had afgelopen. Op die moment wist ik effe niet wat te zeggen. Moet wel zeggen dat we nu zo'n dikke vriendinnetjes niet meer zijn.
Net in die situaties doet een sms of een telefoontje net deugd. En zelfs had het slecht afgelopen, dan laat je niets van je horen? Raar!


- Heerlijk, je hebt die laatste moeilijke maanden kunnen overslaan. Serieus!?! Met plezier had ik mijn baby 40 weken gedragen. Ik weet heus wel dat de laatste maanden zwaar zijn, heb het zelf met Tess meegemaakt.
Maar niemand bevalt graag te vroeg. Ik heb mijn kind 7 weken moeten achterlaten. Dan had ik ze liever dicht bij me gehad.


-
Oh wat leuk, ze blijft zo lang klein. Die van mij groeit als kool, ik had liever ook zo'n kleintje.Zucht.. zelfde als hierboven. Nee, doe mij maar een baby die 3,5 kg weegt.


- Bij de bakker: och, die van ons was ook te vroeg, komt allemaal goed. Ah, en hoeveel te vroeg? Een week!Een week!!! Dat was bij Tess ook, dat noemen ze gewoon op tijd hoor...

-
Je moet niet zo voorzichtig zijn, van ziek zijn bouwen ze weerstand op.
Met longetjes die nog niet goed ontwikkeld zijn, moet je dus wel wat oppassen. Als deze kindjes ziek worden, kan het al heel snel heel erg worden. Mijn meisje heeft genoeg gevochten, om nu risico's te pakken.

Tot slot: ondertussen is alles zo wel wat verwerkt. Af en toe denk ik er nog eens aan terug, maar eigenlijk doet Lore het heel goed.
Ze is wat klein voor haar leeftijd, ze stapt iets minder stevig dan zou moeten, maar verder doet ze alles wat een 2 jarige hoort te doen.

Ik ben blij met mijn twee heerlijke meisjes!





1 opmerking:

  1. Wat zwaar om te aanhoren. Er zijn echt lompe mensen die niet nadenken wat ze vertellen. Kan het best geloven dat je even tijd nodig had om die opmerkingen te verwerken. Bij mij zouden dergelijke vriendinnen niet echt meer vriendinnen van me zijn.

    BeantwoordenVerwijderen