donderdag 16 juni 2016

Frangipane

De favoriet van mijn wederhelft. Liefst aanwezig op elk feestje.

 
Voor de vulling:
150g boter
150g suiker
4 eieren
150g amandelpoeder
180g bloem
125ml melk
enkele druppels amandelextract
150g poedersuiker
abrikozenconfituur

1 vel bladerdeeg

Voor de afwerking:
1 eiwit
125g poedersuiker
1 citroen

 
Verwarm de oven op 160°C.

Bestuif het werkvlak met bloem en rol het bladerdeeg dun uit.

Vet de taartvorm in en bedek met het bladerdeeg. Druk goed aan, en snijd het overhangende deeg eraf.

Prik gaatjes in het deeg, en bak 10 minuten blind. (met bakpapier erop, en in mijn geval gedroogde bonen)
 
 
Doe de boter in een kom en voeg er suiker, eieren, poedersuiker en amandelpoeder aan toe. Doe er de bloem en de melk bij en meng alles. In mijn geval deed de keukenmachine het werk, maar dit kan ook met een klopper.

Smeer een dikke laag confituur over de bijna afgekoelde taartbodem.

Schep de vulling hierop, en strijk glad.

Bak 30 minuten tot ze goudbruin is.

Meng eiwit met de poedersuiker en enkele drupjes citroensap.

Schep dit glazuur op de afgekoelde taart en verdeel.


1 opmerking:

  1. Iedereen lust deze taart hier. Is momenteel wat ik het vergeethoekje geraakt. Maar de vulling koop ik van Herta in de carrefour( die is kant en klaar) en giet je dan over het voorgebakken bladerdeeg. De rest zoals jij het doet. Hier merkt niemand dat de vulling kant en klaar is gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen